مقالات

انواع چیپ هدلایت

انواع چیپ هدلایت

اینستاگرام تنظیم نور ارجمند  

 

 

اگر اخیراً به دنبال خرید یک هدلایت مناسب برای خودرو خود بوده باشید، یقینا فروشنده چیپ های مختلفی از آن را به شما معرفی کرده است. چیپ smd ،cob و csp و… انواع چیپ هدلایت است که در این محصول استفاده می شود.
با این وجود بخش زیادی از مردم اطلاعات دقیقی پیرامون آن ها ندارند. به همین جهت است که در زمان خرید دچار سردرگمی می‌ شوند.
در واقع آن ها نمی‌دانند بین این همه مدل از چیپ ها، کدام یک می تواند گزینه بهتری برای آن ها باشد. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا به نحوی این سردرگمی را کاهش داده و چیپ های مختلف را به شما معرفی کنیم.
بدون شک این موضوع کمک می‌کند تا خرید بهتری داشته باشید. لذا اگر شما هم تمایل دارید تا با انواع چیپ هدلایت آشنا شوید، حتماً ما را همراهی کنید.

هدلایت و چیپ های آن

قبل از این که بخواهیم به بررسی انواع چیپ هدلایت بپردازیم، بهتر است ابتدا با ماهیت هدلایت ها آشنا شویم.
بدون شک این موضوع می تواند درک شما از مقاله پیش رو را افزایش دهد. در حقیقت هدلایت ها به نسل جدیدی از چراغ های خودرو گفته می شود که جایگزین لامپ های زنون شده است.
در این دسته از چراغ ها برخلاف مدل های قبلی از گاز و یا رشته های نوری برای ایجاد روشنایی استفاده نمی شود. بلکه در این مدل ها عموماً از چیپ های هدلایت برای تولید نور استفاده می شود.
چیپ های هدلایت در واقع به مدار های کوچکی گفته می شود که بر روی آن ها تعدادی دیود نصب شده است. نحوه اتصال این دیود ها و البته ساختار آن ها با یکدیگر متفاوت است. اما ماهیت کلی آن ها نسبت به چراغ های قدیمی بهینه تر می باشد.
این موضوع باعث شده تا روشنایی بیشتر با مصرف انرژی کمتر ایجاد شود. از طرفی دیگر نور این دسته از چراغ ها، گرمای کمتری تولید می کند. به همین جهت خطرات آن کمتر بوده و طول عمر چراغ هم بیشتر است. مجموع این موارد سبب شده تا طیف زیادی از شرکت‌های تولیدکننده نسبت به ساخت و طراحی آنها اقدام نمایند. این فاکتور به نوبه خود سبب شده که طی چند دهه گذشته انواع مختلفی از چیپ های هدلایت ایجاد شود که هر کدام از آن ها ویژگی های مختلفی دارد.

انواع چیپ هدلایت کدام است؟

همانگونه که عنوان کردیم، این روزها انواع مختلفی از چیپ هدلایت وجود دارد هر یک از این چیپ ها ویژگی‌ و ساختار خاص خود را دارد. به همین جهت است که برای طیف مشخصی از خودروها، گزینه های مناسب تری هستند. ما در ادامه مروری بر روی هر یک از این چیپ ها خواهیم داشت. اما قبل از آن بهتر است بدانید که تمام این مدل ها همگی بر پایه دیود های ال ای دی هستند و صرفاً در زمینه ساخت و تولید با هم دیگر تفاوت هایی دارند.

چیپ SMD (اس ام دی)

چیپ های اس ام دی را می‌توان رایج ترین دسته از چراغ های ال ای دی دانست که در دنیا تولید می شود. در این چیپ ها هر دیود به صورت مستقل بر روی پایه سرامیک یا همان برد نصب می شوند. هر یک از این دیود ها نیز خود دارای مدار مختص و مجزا هستند. به همین جهت است که می تواند رنگ هر کدام از آن ها نسبت به مورد دیگر متفاوت باشد. البته باید عنوان کنیم که مجزا بودن این دیود ها باعث شده تا بر روی هر برد بتوان ۲ تا ۶ دیود نصب کرد.
قیمت لامپ های smd نسبت به موارد دیگر بالاتر است. اما در مقابل شدت روشنایی بیشتر و ابعاد بزرگتری دارند. از طرفی ساختار نوری آن ها چندان با استانداردهای خودرویی مطابقت ندارد. با این وجود باز هم می تواند به دلیل ساختار ویژه خود نسبت به لامپ های قدیمی گزینه مناسب تری باشد.

چیپ cob

چیپ های cob را می توان به عنوان دسته ای دیگر از انواع چیپ در نظر گرفت. این دسته از هدلایت ها نیز مانند مدل قبلی در واقع زیر مجموعه ای از چراغ های ال ای دی هستند. به همین جهت بوده که برای ساخت آن ها نیز از دیود استفاده شده است. با این تفاوت که در این چراغ ها تعداد زیادی دیود به صورت مشترک بر روی یک برد قرار گرفته‌اند. برای تمام این دیود ها نهایتا یک یا دو مدار وجود دارد.
به همین جهت است که کلیه آن ها صرفاً دارای یک رنگ واحد هستند. با این وجود یکسان بودن مدار باعث شده تا این چیپ فشرده‌ تر بوده و بر روی هر برد آن ها بیش از ۹ دیود جای گیرد. این فاکتور سبب شده تا قیمت تمام شده آن نسبت به مدل قبلی مناسب تر باشد. از طرفی دیگر تعدد بالای دیودها سبب شده تا نور بیشتری تولید کند اما فوکوس نوری آن در حد متوسطی است..

چیپ csp

این دسته از چیپ ها نیز تا حد زیادی مشابه مدل قبلی هستند. در واقع ساختار آن ها نیز از تعدادی دیود بر روی یک برد واحد تشکیل شده که تعداد مدارهای آن ها کم است. با این تفاوت که این مدل ها برای اتصال دیود از سیم استفاده نشده و از ساختار یکپارچه و اتصال مستقیم بهره گرفته شده است. این فاکتور باعث شده تا مقاومت این دسته از تولیدات در برابر گرما افزایش یافته و هدر رفت انرژی در آن‌ها کمتر شود.
افزون بر این موارد این موضوع سایز کوچک تری را برای این تولیدات به همراه داشته است. لامپ های csp نسبت به مدل های قبلی فوکوس بهتری دارند و به همین جهت بوده که نور خروجی آن ها مطابق استانداردهای جهانی است. اما باید عنوان کنیم که قیمت این دسته از مدل ها آن اندکی بالاتر از مدل‌ های cob می باشد. همین مورد سبب شده تا عموماً در خودروهای مدل بالا مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *