مقالات

معنی تصاویر ISOLUX چیه ؟(توضیح خط کات ، خط کاط) 034

کاری که خروجی ISOLUX برات میکنه چیه ؟ به چه دردی میخوره؟ 034

خط کات ، خط کاط ، هدلایت خطی

فرض کنید برای نصب هدلایت به جایی مراجعه کردید و در بهترین حالت بعد از نصب نورش رو میتونید روی دیوار یا در خیابانی که براتون نصب شده ببینید ! اما بعد از رانندگی متوجه می‌شوید که نور مناسبی ندارید ! مثلا عمق نوردهی مناسبی ندارید و یا بخش زیادی از نور در بخش های جلویی ماشین قرار داره ! فرض که هدلایتی که نصب کردید از نمونه های غیر استاندارد و 4 طرفه و COB و 10 طرفه و …نباشه و چراغ ها هم با کیفیت و تنظیم باشن و هدلایت هم درست نصب شده باشه !

به طور خلاصه شما با دیدن یک تصویر ایزولوکس میتونید به این نتیجه برسید که توزیع نور روی مسیر چطوری خواهد بود ! فقط به دو تا چیز احتیاج دارید :

1 – شاخص لوکس در 25 متر بر روی نقطه 75متر راست (75R)

2- خود دیاگرام یا همان تصویر

خرید هدلایتخطی D300  ⇒♦

پخش نور روی مسیر

قبل از این که بریم سراغ دیدن و تفسیر تصویر ایزولوکس بد نیست بدونید که الگوی توزیع نور که وقتی روی دیوار می‌بینید و به یک زاویه 15 درجه به سمت راست بالا رفته در واقع چیه و برای چی اینجوری هست. خب در واقع این زاویه باعث میشه شما سمت راست مسیر خودتون رو برای دیدن به موقع موانع احتمالی (عابر پیاده ، حیوانات، خودروهای پارک شده و …) رو بتونید تشخیص بدید . به عکس زیر دقت کنید :

می‌بینید که سمت راست با عمق بیشتری روشن شده و انگار اصلا نور کمی متمایل به راست هست

 

تفسیر تصاویر ایزولوکس

این تصویری که میبینید یک تصویر واقعی نیست و ترجمه نرم افزاری یک گزارش ایزولوکس است . یعنی اگر یک گزارش ایزولوکس را ببینید میتونید مثل این تصویر تصور کنید که پخش نور چگونه خواهد بود. حالا مرحله به مرحله پیش میریم و از این تصویر میرسیم به تصویر گزارش ایزولوکس ، یعنی برعکس پیش میریم

خط کات آف 

محدوده ای که مشخص شده در واقع همان زاویه مجاز الگوی ECE (استاندارد حوزه اروپا) هست که باعث میشه نور خودروی شما در چشم رانندگان مقابل (سمت چپ) نخوره و سمت راست خودتون رو هم با عمق بیشتری ببینید.

هدلایت فونیکس خط کات دار - هدلایت خطی

⇐قیمت خرید هدلایتخط کات دار فونیکس  ⇒♦

تجمع نور و روشنایی

توضیح نحوه توزیع نور بر روی الگوی ECE و نقاط مورد نظر شاید کمی براتون حوصله سر بر باشه اما همانطور که در تصویر هم میبینید بخش اصلی تجمع نور در مرکز (مقابل راننده) و کمی به سمت راست هست . حالا در تصویر بعدی یک لایه از تصویر ایزولوکس به همین تصویر اضافه میشه :

احتمالا با تطبیق دو تصویر بالا تا حدی متوجه شدید که مفهوم خروجی ایزولوکس چی میتونه باشه ! فرض کنید یک پارچه که بر روی دیوار نصب شده که چهره یک شخص بر روی اون چاپ شده و حالا شما اون پارچه رو بر روی زمین پهن میکنید ! طبیعتا دیگه تصویر اون شخص رو مثل قبل نمیبینید چون از یک سطح عمودی وارد عمق و پرسپکتیو شده !

با دیدن یک تصویر ایزولوکس هم دقیقا باید همین تصور رو داشته باشید ، یعنی شما در حال تماشای یک سطح عمودی نیستید و در واقع در حال تماشای توزیع نور در عمق هستید .

منظور از رنگ هایی که میبینید چیست ؟

شاید دیدن این تصویر برای بعضی ها تداعی کننده تصاویر دوربین های حرارتی باشه ! در واقع بخش قرمز نشان از تراکم و شدت بیشتر روشنایی در مقایسه با بخش های زرد و نارنجی و سبز و آبی و بنفش داره ! اما الزاما بخش قرمز نشانه نور زیاد نیست . گزارش های ایزولوکس همیشه به همراه عدد لوکس و کندلا در نقطه 75R هستن که از کنار هم قرار دادن میزان عدد لوکس و دیدن تصویر میتونید شدت نور رو متوجه بشید .

حداقل نور قابل قبول برای دید یک انسان معمولی (با توان بینایی نورمال) 14 لوکس در نقطه 75R است . کیفیت چراغ و کیفیت لامپ در افزایش این میزان قطعا تاثیر قابل توجهی داره و به طور معمول با لامپ های هالوژنی (معمولی) و یک چراغ نسبتا با کیفیت شما نوری در حدود 25 الی 50 لوکس در نقطه مهم 75R رو خواهید داشت . بنابراین اعدادی کمتر از این به طور مثال 10 لوکس حتی با یک نمودار توزیع نورمال دید مناسبی به شما نخواهد داد.

 

تصویر ایزولوکس هدلایت خطی

تصویر ایزولوکس لامپ هالوژن (فابریک) 55 وات 

 

احتمالا با در نظر گرفتن عدد لوکس و دیدن تصویر ایزولوکس و مقایسه دو تصویر بالا میتونید حدس بزنید که خروجی نور این دو نوع لامپ بر روی جاده چگونه خواهد بود ! به تصاویر شبیه سازی شده زیر دقت کنید

حالا تصور کنید خروجی نور تصویر پایین پس از نصب یک هدلایت حتی با 111 لوکس شدت نوردهی چگونه خواهد بود ! آیا دید مناسبی خواهید داشت ؟

 

 

        ψ قیمت هدلایت خطی با ضمانت ψ

 

از بالا ببینیم

برای درک بهتر تصاویر ایزولوکس میتونیم نگاهی از بالا به نحوه توزیع نور بندازیم !

متراژ در نظر گرفته شده برای مسیر نورسنجی (تاریکی کامل) 150 متر است که در اتاق های تاریک 25متر نیز با دستگاه های گونیومتر امکان برداشت نقاط مختلف نوردهی میسر است . 

road7

road8

امیذواریم با توضیحات مختصر و البته ساده ای که در این مقاله به شما دادیم متوجه اهمیت دیدن گزارشات ایزولوکس شده باشد . در نظر داشته باشید که متغیرهای زیادی در بهبود کیفیت نور تاثیر دارد . کیفیت چراغ خودرو (کاسه و لنزها) ، طیف رنگ ، تنظیم بودن و همچنین شدت نوردهی . به غیر از بحث طیف رنگ موارد دیگر را می توان به راحتی از گزارشات ایزولوکس استخراج کرد . حتی تنظیم بودن را زیرا دستگاه های HEADLIGHT BEAM TESTER فقط در مواقعی اقدام به گزارش گیری خواهند کرد که چراغ خودرو دقیقا در ناحیه تنظیم شده قرار گرفته شده باشد .

با افتخار در مجموعه ”تنظیم نور ارجمند” در خدمت شما عزیزان هستیم

اینستاگرام تنظیم نور ارجمند 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *