مقالات

مزایا و معایب هدلایت

 

مزایا و معایب هدلایت

هدلایت ها را می توان جزو محبوب ترین محصولاتی دانست که این روز ها در خودرو ها استفاده می شود. این دسته از محصولات دارای نقاط ضعف و قوت متفاوتی هستند که باعث شده تا برای عده ای از مشتریان گزینه ای بسیار عالی و برای برخی دیگر نامناسب باشد. در واقع بسیاری از مشتریان در حین خرید لامپ خودرو در بین چند گزینه مردد هستند و نمی توانند انتخابی مناسب داشته باشند.

ما در این مقاله به بررسی مزایا و معایب هدلایت پرداخته ایم تا شما بهتر با این محصول آشنا شوید و بتوانید تصمیم گیری های دقیق تری داشته باشید. لذا اگر قصد خرید چراغ خودرو و یا خرید هدلایت را دارید حتماً ما را انتهای این متن همراهی کنید.

مزایای هدلایت

هدلایت ها نسل جدید چراغ های خودرو به حساب می آیند و به همین جهت تکنولوژی های بیشتری در آن ها دیده می شود. این دسته از محصولات بر اساس نیاز و البته تجربه رانندگان تولید شده است و لذا مزیت های منحصر به فردی در ساختار آن ها دیده می شود. مهم ترینِ این مزیت ها شامل موارد زیر است.

  • دوام بالا

یکی از مهم ترین مزیت های هدلایت، دوام و طولا عمر بسیار زیاد آن است. این دسته از محصولات به نسبت چراغ های هالوژنی یا زنونی عمر بسیار بیشتری دارند. عمر این محصولات بر اساس ساعت حساب می شود و بسیاری از آن ها حدود 45 هزار ساعت عمر می کنند. این در حالی است که لامپ های هالوژنی در حدود 5 هزار ساعت عمر می کنند.

  • نور بهتر

شاید بتوان نور خروجی و کیفیت آن را مهم ترین دلیلی دانست که باعث شده تا بیشتر مصرف کنندگان به سمت این لامپ ها کشیده شوند. هدلایت ها در مقایسه با سایر لامپ ها، قدرت روشنایی بیشتری دارند. نور این دسته از چراغ ها به صورت ویژه برای روشن نمودن مسیر ماشین ها طراحی شده و لذا پرتوی متمرکز و نوری فوق العاده دارد.

این موضوع در حالی است که چراغ هالوژنی و امثال آن ابتدا برای روشنایی منازل طراحی شدند  و به همین جهت تراکم نور آن ها بسیار اندک است. از طرفی دیگر هدلایت ها قدرت بسیار بیشتری برای بخش مه شکن دارند؛ چراکه آن ها می توانند روشنایی بین 5 تا 12 هزار لومن ایجاد کنند.

  • مصرف کم تر

مصرف اندک از دیگر شاخصه های بارزی است که در هدلایت ها دیده می شود. اگر بخواهیم مقایسه ای در بین تمام هدلایت های خودرو داشته باشیم، باید ذکر کنیم که هدلایت ها از تمامی آن ها کم مصرف تر هستند. این دسته از تولیدات با وجود دوام بالاتر و نور بیشتر، اما مصرف بسیار اندکی دارند که این خود در کاهش فشار بر روی باتری خودرو موثر است.

  • نصب ساده

نحوه ی نصب کردن از دیگر مزیت هایی است که هدلایت ها در خود دارند. این محصولات ثمره چندین سال تحقیق و طراحی هستند و به همین جهت برای نصب آن ها نیاز به تغییر سیم کشی نیست بلکه می توان به سادگی آن ها روی همان جایگاه های اصلی پیچ نمود. این موضوع باعث شده تا انتخاب این دسته از محصولات بسیار مناسب تر باشد.

  • ایمنی بیشتر

ایمنی مزیت دیگری است که باعث شده تا هدلایت ها در مقایسه با سایر لامپ ها، محبوبیت بیشتری داشته باشند. این محصولات در مقایسه با لامپ های زنونی و هالوژنی دوام بیشتری در برابر ضربه و استفاده های طولانی مدت دارند. در بخش پشتی این محصول یک فن کوچک نصب شده که به طور پیوسته آن را خنک می کند. این موضوع در حالی است که سایر لامپ ها در صورت استفاده ی طولانی مدت دچار آسیب های مختلفی می شوند که گاه سیم کشی ماشین را هم درگیر می کند.

این موضوع می تواند ایمنی سر نشینان را تهدید نماید. نکته ی دیگری که در این رابطه وجود دارد، نور قوی آن است که باعث امنیت بیشتری می شود.

سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه های ملی (NHTSA) در گزارش اخیر خود آمار تکان دهنده ای را منتشر کرده است. این سازمان عنوان کرده که از مجموع 34439 تصادفی که در سال اخیر صورت گرفته، تقریباً به 67 درصد در شب و شرایط نور ضعیف بوده است. قدرت بالای نور هدلایت ها عاملی است که می تواند این خطر را کاهش دهد چراکه فاصله های زیادی را روشن می سازد.

  • کاهش هزینه در دراز مدت

اگر در فکر صرفه جویی هزینه هایتان هستید، بدون شک خرید هدلایت می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. اگرچه این دسته از محصولات ممکن است در مقایسه با سایر چراغ ها، قیمت بیشتری داشته باشند اما با توجه به کیفیت و البته دوام و مقاومتشان، می توان گفت که در دراز مدت موجب کاهش هزینه های شما می شوند؛ چرا که حداقل چند سالی شما را از خرید چراغ بی نیاز می کنند.

  • تنوع رنگ بیشتر

تنوع از مهم ترین مواردی است که باید در مقایسه مزایا و معایب هدلایت بدان پرداخت. این دسته از محصولات برخلاف لامپ های زنونی و یا هالوژنی که تنها چند رنگ محدود دارند، دارای طیف متنوعی از رنگ های زیبا است. از طرفی دیگر برخی از این هدلایت ها به صورت دو رنگ عرضه می شوند که می توان رنگ آن ها را عوض نمود. همین مورد سبب شده تا هدلایت ها سلایق مختلف را جذب خود نمایند.

  • طراحی زیبا و لوکس

ظاهر زیبا از دیگر مواردی است که سبب شده تا هدلایت ها در بین مردم به محبوبیت بیشتری برسند. این دسته از محصولات طراحی بسیار زیباتر و البته حرفه ای تری به نسبت سایر لامپ ها دارند و به همین جهت دارندگان ماشین های لوکس همواره به آن روی می آورند. از طرفی دیگر دارندگان ماشین های معمولی هم می توانند به کمک هدلایت ها ظاهری زیبا به خودروی خود بدهند.

معایب هدلایت

بدون شک هدلایت ها نیز مانند سایر تکنولوژی های جدیدی که به بازار عرضه شده اند، دارای نقاط ضعفی هستند که باعث می شود تا برای بخشی از جامعه ی هدف مناسب نباشد. چنانچه بخواهیم یک مقایسه ی صحیح بین مزایا و معایب هدلایت داشته باشیم، باید هر دو روی سکه را در نظر بگیریم.

البته به دور از اغراق باید عنوان کنیم که مزایای هدلایت ها بسیار بیشتر از معایب آن ها بوده؛ چرا که این محصولات ثمره ی چندین سال تحقیق و پژوهش هستند. با این اوصاف ما در ادامه مروری بر نقاط ضعف این تولیدات داریم.

  • حساسیت بالا به نوسان ولتاژ

هدلایت ها دارای حساسیت بالایی به نوسان جریان الکتریکی هستند. چنانچه میزان ولتاژ خودرو از حداقل میزان تعیین شده بیشتر شود و یا جریان الکتریکی از حد معقول افزایش یابد، هدلایت ها دچار آسیب می شوند. این آسیب بسته به شدت آن می تواند موجب از کار افتادن هدلایت یا ضعیف شدن آن شود.

  • حساسیت به دما و فشار

هدلایت ها در مقابل دما و فشار بالا آسیب پذیر هستند. لذا اگر دمای محیط بیش از اندازه افزایش یابد و یا فشار های غیر معقولی بدان وارد شود، این چراغ ها دچار آسیب های جدی می شوند.

  • نداشتن حرارت تابشی

نبود حرارت تابشی از دیگر مواردی است که به عنوان یک نقطه ضعف در هدلایت ها تلقی می شود. این محصولات بر خلاف سایر چراغ ها در حین تابش هیچ گونه حرارتی را تولید نمی کنند. همین مورد سبب می شود که چراغ ها در دمای های بسیار پایین یا برف و بوران شدید، دچار یخ زدگی می شوند که این دید را محدود می کند.

  • کم شدن راندمان

چنانچه شدت جریان الکتریکی که به این هدلایت ها می رسد دچار نوسان و یا تغییر شود، ساختار و میزان نور هدلایت محدود می شود که همین مورد به نوبه خود بازدهی و در نتیجه نور آن را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این موضوع می توان از نوسانگیر ها استفاده نمود که بر روی سیم اصلی هدلایت قرار می گیرند.

سخن آخر

همانطور که در مقاله هدلایت چیست و چه کاربردی دارد؟ به ویژگی های اصلی این محصول پرداختیم؛ هدلایت ها هم مانند هر محصول دیگری دارای نقاط ضعف و قوت ویژه ی خود هستند. ما در این مقاله سعی کردیم تا مروری بر مزایا و معایب هدلایت ها داشته باشیم تا از این طریق فرآیند تصمیم گیری را برای شما ساده تر نماییم.

به طور کلی هدلایت دارای ایمنی بیشتر، قدرت و وضوح نور بالاتر، دوام عالی و البته ظاهری زیباتر هستند. اما در مقابل این محصولات حساسیت بالاتری به نوسانات ولتاژ دارند و نبود حرارت تابشی در آن ها می تواند باعث یخ زدگی چراغ ها در سرمای شدید شود.

البته این معایب در مقایسه با حجم مزایای آن ها بسیار ناچیز است و به همین جهت  بسیاری به دنبال خرید هدلایت هستند.

اینستاگرام تنظیم نور ارجمند  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *