مقالات

هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه چیست؟034

خرید هدلایت از تنظیم نور ارجمند

اینستاگرام تنظیم نور ارجمند  

هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه چیست؟034

گر اخیراً به دنبال خرید هدلایت بوده باشید، یقیناً عبارت هایی همچون هدلایت دو طرفه، هدلایت سه طرفه، هدلایت چهار طرفه و امثال آن به گوشتان خورده است. چنین عبارت هایی می توانند از همان ابتدا تصورات مختلفی را در ذهن خریداران ایجاد کنند. بیشتر این تصورات ریشه ای اشتباه دارند و نمی توان به آن ها تکیه کرد. این موضوع زمینه را برای بسیاری از سودجویان فراهم نموده تا با استفاده از این اعداد و ارقام دام هایی را برای مشتریان پهن نمایند و محصولات خود را به آن ها عرضه کنند. چنین اقدامی تنها در اثر عدم اطلاع مشتریان به وجود می آید. ما در ادامه ی این مطلب قصد داریم به شیوه ای شفاف و دقیق این موضوع را برای شما بیان کنیم تا از این پس در دام چنین افرادی گرفتار نشوید. لذا اگر شما هم نمی دانید که هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه چیست، بهتر است ما را تا انتهای این متن همراهی کنید.

هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه به چه معناست؟

قبل از اینکه بخواهیم مزایا و معایب هر کدام از هدلایت دو طرفه یا هدلایت چهار طرفه را شرح دهیم، بهتر است بدانید که این عبارت ها  چه فسلفه ای دارند. در واقع برای ساخت هدلایت ها از تکنولوژی مختلفی همچون SMD یا COB استفاده می شود که نوعی چراغ یا عامل روشنایی هستند.

این SMD ها ساطع کننده های نور هستند و تا حد زیادی عملکرد هدلایت به آن ها بستگی دارد.

حال محل قرارگیری این SMD یا چراغ ها موضوعی است که دو طرفه یا چهار طرفه بودن را مشخص می کند.

بیشتر هدلایت هایی که در بازار عرضه می شود، در دو وجه خود SMD دارند و لذا به آن ها هدلایت دو طرفه می گویند.

برخی دیگر از این محصولات در چهار طرف خود SMD یا سایر عوامل روشنایی را دارند و لذا به عنوان هدلایت چهار طرفه از آن ها یاد می شود.

البته باید این موضوع را بدانید که جهت ها تنها به این دو مورد ختم نمی شود، بلکه انواع سه طرفه و حتی هشت طرفه نیز در بازار وجود دارد که استفاده های کمتری به نسبت این دو دارند.

نکته ای که باید در رابطه با این محصولات در نظر داشته باشید، قدرت SMD یا عامل روشنایی آن ها است. در واقع SMD ها قدرت نور و روشنایی هدلایت را تعیین می کنند و لذا وجود تعداد بیشتر در آن ها می تواند به معنای قدرت بیشتر باشد.

اما مسلماً این قدرت بیشتر همواره به معنی کارایی بهتر نیست.

ما در ادامه دو نوع هدلایت دو طرفه و هدلایت چهار طرفه را برای شما بررسی کرده ایم تا شما بتوانید بهتر دلیل این موضوع را درک کنید.

هدلایت دو طرفه

هدلایت 2 طرفه در 2 وجه خود smd دارند

همانگونه که اشاره کردیم، این هدلایت ها در دو وجه خود SMD دارند.  این موضوع باعث شده تا لامپ هدلایت دو طرفه به نسبت چراغ های چهار طرفه، شدت نور کمتری داشته باشند، اما در عوض مصرف و قیمت آن هم کمتر بوده و برای طیف بیشتری از خودرو ها مناسب هستند.

نکته ی قابل توجهی که در این رابطه وجود دارد، کارایی بسیار بهتر این مدل هدلایت ها است.

در واقع تمامی کاسه چراغ های خودرو به گونه ای طراحی شده اند تا نور چراغ را جمع و آن را در یک کانون متمرکز سازند.

هدلایت های دو طرفه با توجه به نوع ساختاری که دارند، می توانند گزینه ای بسیار ایده آل تر برای این امر باشند.

به عبارت ساده تر نور حاصل از این هدلایت ها، متمرکز تر بوده و وضوح بیشتری دارد. این فاکتور عاملی بوده که این مدل هدلایت را نسبت به سایر مدل های آن محبوب تر و ایده آل تر کرده است.

برای درک بهتر در ادامه چند نمونه از این هدلایت ها را ذکر کردیم. می توانید با کلیک بر روی هر محصول توضیحات آن را بخوانید:

  • هدلایت 2طرفه S2 پایه قرمز
  • هدلایت 2طرفه gs
  • هدلایت 2 طرفه L8 Csp

هدلایت چهار طرفه

در هدلایت 4 طرفه لنزو در 4 وجه آن از smd استفاده شده

 

دون شک تا به الان متوجه شده اید که هدلایت های چهار طرفه در 4 وجه خود SMD دارند. این تعداد باعث شده تا نور حاصل از این چراغ ها بسیار بیشتر باشد؛ اما در عوض مصرف و قیمت آن ها نیز بسیار افزایش می یابد.

هدلایت های 4 طرفه نور را در جهت های مختلفی منعکس می کنند و همین مورد تمرکز آن را برای کاسه چراغ بیشتر خودرو ها دشوار می کند.

این دشواری بدین جهت است که نور حاصل از این هدلایت ها وضوح کمتری دارد و نفوذ نور آن در تاریکی از هدلایت های دو طرفه کمتر می باشد.

البته باید عنوان کرد که مدل هایی از کاسه چراغ های موجود در بازار هم می توانند به خوبی نور این دسته از هدلایت ها را متمرکز سازند؛ اما بیشتر خودرو های موجود در بازار ایران، برای هدلایت های دو طرفه ایده آل هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *